Czasami wydaje nam się, że jako jednostki mamy niewielki wpływ na otaczający nas świat. Jest to jednak przekonanie błędne, mocno ograniczające. Przede wszystkim pozwala nam tłumaczyć własne lenistwo ekologiczne i ignorancję dotyczącą stanu naszej planety (jedynego domu jaki wszyscy mamy). Bo skoro ja, jako jednostka, mam tak niewielki wpływ na rzeczywistość, to mogę nie segregować śmieci, przecież to niewiele zmieni. Mogę, jako jednostka, kupować barchło i wyrzucać je po miesiącu, bo przecież to niewiele zmieni. Mogę również kupować fast fashion i zmieniać szafę co sezon, mogę rwać plastikowe worki w sieciówce, bo również to nic nie zmienia i mogę palić czym wlezie, bo przecież jedna ja nie zrobię smogu.
PRAWDA?
I takich pojedynczych „ja” są miliony. I każdej osobie wydaje się, że ona nie ma wpływu. Tymczasem to nie jakaś grupa ludzi stworzyła wyspę plastikowych śmieci na oceanie, to nie oni zaśmiecają każdego roku pustynię w Ameryce Południowej tonami ubrań. To my – ja i Ty…
Doszliśmy do takiego momentu życia, w którym większość osób na Zachodzie żyje w dobrobycie, nawet w luksusie, kosztem wszystkich biedniejszych i kosztem planety. Konsumujemy na potęgę, nie bacząc na konsekwencje. I właśnie na przekór tym konsumpcyjnym trendom powstało LOHAS. Lifestyle of Health and Sustainability (LOHAS), jest nazwą ruchu społecznego opartego na zdrowym i odpowiedzialnym stylu życia. W marketingu i zarządzaniu tym mianem określa się grupę konsumentów, dla których jednym z najważniejszym kryteriów przy podejmowaniu decyzji zakupowej jest odpowiedzialna konsumpcja. Do odpowiedzialnej konsumpcji zalicza się oczekiwanie, że producent respektuje zasady zrównoważonego rozwoju w całym procesie powstawania produktu. Obejmuje to cały cykl życia produktu, od jego produkcji, przez jego reklamę, sprzedaż i dostawę. Dodatkowo od odpowiedzialnych producentów oczekuje się przeznaczania części zysku na cele charytatywne. To wszystko jest ważne w LOHAS, bo idea zdrowego, świadomego i odpowiedzialnego życia zakłada:
- poczucie, że dobrobyt i wysoki poziom życia nakłada na producenta i konsumenta konieczność odpowiedniego gospodarowania zasobami;
- poczucie, że możliwe jest połączenie szybkiego wzrostu gospodarczego z dbałością o środowisko naturalne;
- wysoką świadomość ekologiczną społeczności LOHAS (znajomość oznakowania opakowań, możliwość ich ponownego wykorzystania, zero waste i dążenie do zmniejszenia marnotrawstwa);
- gotowość do zapłacenia wyższej ceny za produkt (przy jednoczesnym oczekiwaniu trwałości i jakości produktu).
Ja jestem LOHAS i moja marka jest LOHAS. Dlaczego? Bo wierzę, że suma małych gestów zmienia świat i że naprawdę my, konsumenci, mamy ogromny wpływ na to, co się dzieje ze światem. Bądźmy LOHAS, bo to może odmienić bieg zdarzeń i ocalić nasz świat dla przyszłych pokoleń.